Cursuri Proiect

Competențele pentru formarea și însușirea unei culturi a sustenabilității se dezvoltă prin educație. Fie că ne adresăm copiilor, adolescenților sau adulților, la școală sau acasă, prin cursuri sau activități extracurriculare, abilitățile și atitudinile de protejare a mediului și gândire sustenabilă se formează constant, constructiv, prin evidențierea permanentă a problemelor și a soluțiilor de rezolvare ce depind de fiecare dintre noi. Competențele verzi sunt abilități și cunoștințe care permit efectuarea activităților la locul de muncă într-un mod prietenos cu mediul. Pentru aceasta, fiecare dintre noi trebuie să găsească o cale prin care trebuie să își dezvolte aceste competențe, ca o caleprin care putem să avem o viață cât mai sustenabilă în viitor. În acest sens, programul Erasmus+ a reprezentat calea prin care formatorii Asociației ELOAH Craiova au avut oportunitatea de a se specializa prin cursuri cu tematică „green ”. Astfel, în perioada 26.04.2024-05.05.2024, am participat la o mobilitate Erasmus+, desfășurată în cadrul proiectului din anul II de acreditare al asociației, ID: 2023-1-RO01-KA121-ADU-000113433.
Programul cursului: GREEN SKILLS FOR A BETTER ENVIRONMENT = COMPETENȚE VERZI PENTRU UN MEDIU MAI BUN, a fost următorul:
- ZIUA 1
- Prezentare oficiala – Prezentarea grupului – Activități de spargere a gheții.
- Orientare.
- Ce sunt „aptitudinile ecologice”?
- ZIUA 2
- Introducere in piramida abilităților verzi: de la promovarea mentalității ecologice până la dezvoltarea de noi abilități ocupaționale.
- Sustenabilitate și dezvoltare durabilă: Definiție, fapte și opinii.
- Impărtășirea de opinii și provocări legate de percepția schimbărilor climatice și acțiunile către durabilitate.
- ZIUA 3
- Predarea abilităților verzi dure la clasă: Agenda 2030 și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă.
- Formarea abilităților soft specifice pentru a promova o mentalitate ecologică în rândul formabililor noștri.
- Amprenta de carbon: Dezvoltarea conștientizării de sine și a receptivității față de acțiunile noastre
- ZIUA 4
- Activități practice și simulări pentru a provoca gânduri și reflecții asupra problemelor ecologice de actualitate.
- Formarea abilităților de gândire critică pentru a-și dezvolta propria înțelegere asupra temelor ecologice relevante.
- Importanța întrebărilor, a raționarii și a dezbaterii.
- ZIUA 5
- Activități practice și instrumente de reflecție pentru analiza provocărilor de sustenabilitate din mai multe perspective.
- Metode de predare inovatoare pentru a susține competențele ecologice.
- ZIUA 6
- Introducere în învățarea bazată pe proiecte: provocări din lumea reala și activități conduse de formabili legate de mediu.
- Valoarea educației în aer liber pentru conectarea și respectarea mediului înconjurător.
- ZIUA 7
- Experimentarea exercițiilor și provocărilor de grup, jocuri de rezolvare a problemelor și activități experiențiale în aer liber despre mediul verde.
- Prezentarea unui proiect de bune practici Erasmus+ KA1.
- ZIUA 8
- Acțiune: crearea planului tău de acțiune ecologică la nivel personal.
- Acțiune: crearea planului de acțiune ecologică la nivel local.
- ZIUA 9
- Proiectarea unui plan de lecție ecologică ținând cont de toate abordările și perspectivele dobândite în timpul instruirii.
- ZIUA 10
- Discuții asupra cooperărilor viitoare și planificarea activităților ulterioare.
- Evaluarea cursului.
- Prezentarea certificatelor de participare
În cadrul acestui curs, am învățat despre următoarele abilități ecologice:
- Gândire critică, centrata pe sisteme si pe natura;
- Înțelegerea științifică;
- Conectivitate la natură;
- „Abilități de bază” practice si tehnice;
- Gândire pe termen lung;
- Operațiuni dinamice și management de criză;
- Înțelegerea istorica si culturala;
- Abilități de monitorizare;
- Abilități de pionieriat si antreprenoriat;
- Abilități interpersonale și amabilitate;
- Abilități informaționale;
- Gândire diversă si non-neurotipicitate;
- Abilități artistice și de povestire.
Am exersat despre cum să predăm abilități ecologice cursanților folosind instrumente TIC, abordări bazate pe creativitate, activități inspirate în aer liber și învățare bazată pe proiecte, am învățat despre cum se poate pregăti o lecție verde, împărtășind și făcând schimb de bune practici cu colegii si formatorii de curs. De asemenea, am realizat planuri de acțiune despre energia regenerabilă din locul în care locuim: crearea de modele de centrale hidroelectrice – managementul energiei, risipa alimentara și viața durabilă, etc.
Rezultatele activității de învățare atinse in timpul mobilitatii de invatare au fost următoarele:
- Obtinerea de inspirație cu privire la modul de dezvoltare a abilităților ecologice ale cursanților, inclusiv cunoștinte despre teme de sustenabilitate și atitudini responsabile față de mediu.
- Familiarizarea cu materialele didactice privind obiectivele de dezvoltare durabilă.
- Abordarea problemelor de actualitate ale încălzirii globale.
- Invățarea despre cum să facem o lecție mai ecologică prin utilizarea TIC
- Să fim pregătiți pentru a lua măsuri și pentru a face planuri personale pentru o schimbare ecologică- planuri verzi.
- Să avem cunoștințe despre sursele regenerabile de energie.
Cursul a fost extrem de interactiv, desfășurându-se in orașul Istanbul, Turcia, cursul fiind furnizat de CAPPADOCIA EDUCATION, calitatea informațiilor și a metodologiei de desfășurare fiind una excepțională. Am primit resurse cu ajutorul cărora pot realiza o educație verde de calitate. Am cunoscut persoane din alte țări europene și am învățat despre cultura turcă și despre istoria Istanbulului. În acest fel ne-am putut dezvolta competențele digitale, lingvistice, pedagogice și interculturale.
GREEN-COURSE – FLUX-I ⇐ Vizualizează

Omenirea se confruntă, simultan, cu două crize majore – de mediu și climatică, ambele de o amploare și o urgență fără precedent. Comunitatea științifică a atras în repetate rânduri atenția asupra efectelor devastatoare pe care degradarea mediului înconjurător și schimbările climatice le au asupra vieții și bunăstării oamenilor. La nivel internațional, ONU solicită statelor să declare starea de urgență climatică și să ia măsuri pentru protejarea mediului, prevenirea și combaterea schimbărilor climatice și a efectelor lor. Uniunea Europeană recunoaște caracterul urgent al problemelor legate de mediul înconjurător și propune o serie de măsuri, precum cele incluse de Comisia Europeană în pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55″. Acesta se referă la obiectivul Uniunii Europene (UE) de a reduce emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030. Pachetul propus vizează alinierea legislației UE la obiectivul pentru 2030.
Totodată, Rezoluția Consiliului Uniunii Europene privind un Cadru strategic pentru cooperarea europeană în domeniul educației și formării în perspectiva realizării și dezvoltării în continuare a spațiului european al educației 2021-2030, prevede ca prioritate strategică susținerea tranziției „verzi” și a tranziției digitale în și prin educație și formare.
România s-a angajat, la nivel internațional și național, să crească, prin educație, gradul de conștientizare a populației privind schimbările climatice și problemele de mediu. Astfel, conform „Programului Doha pentru 2022-2031”, România se numără printre țările care se angajează să acționeze ferm pentru protejarea mediului și contra schimbărilor climatice prin dezvoltarea şi implementarea de programe de formare la toate nivelurile și să adere la Action for Climate Empowerment ACE (Acțiuni pentru Protejarea Climatului, termen adoptat de Convenția-cadru a Națiunilor Unite privind schimbările climatice), prin implementarea unei strategii naționale. Astfel, România își propune să implementeze cele șase elemente ale ACE (educație, instruire/formare profesională, conștientizare, participare publică, acces public la informații, cooperare internațională), să sprijine participarea tuturor factorilor interesați în implementare și să raporteze la fiecare doi ani rezultatele acestei strategii. Acceptarea și implementarea acestor măsuri presupun un nivel minimal de educație privind mediul și schimbările climatice în rândul cetățenilor. Prin urmare, educația și pregătirea adecvată cu privire la mediu și climă trebuie să se desfășoare la toate nivelurile de vârstă și educație.
Educația este unul din pilonii îmbunătățirii răspunsului la schimbările climatice, prin schimbarea comportamentului uman, în vederea protejării naturii și a resurselor. Aceasta joacă un rol fundamental în adaptarea comportamentală și mentală a societății la schimbările climatice.
Educația pentru mediu și schimbări climatice, răspunde priorităților europene, și preocupărilor cetățenilor în domeniul schimbărilor climatice și protecția mediului și vizează învățământul la toate nivelele, prin creșterea expunerii cursantilor la informații referitoare la factorii care duc la degradarea mediului și la schimbările climatice, asigurând contextul pentru ca aceștia să se implice, pe perioada de învățare, în activități concrete de protecție a mediului.
Prin urmare, obiectivul educației pentru mediu și schimbări climatice constă în dezvoltarea de cunoștințe, abilități și atitudini necesare adaptării la schimbările climatice precum și protejării mediului înconjurător. Educația pentru mediu și schimbări climatice vizează educația pentru schimbare socială, prin sensibilizarea publicului și acțiuni concrete, în scopul de a crea un viitor sustenabil.
În acest sens, programul Erasmus+ a reprezentat calea prin care formatorii Asociației ELOAH Craiova au avut oportunitatea de a se specializa prin cursuri cu tematică „green ”. Astfel, în perioada 02.07.2024-11.07.2024, am participat la o mobilitate Erasmus+, desfășurată în cadrul proiectului din anul II de acreditare al asociației, ID 2023-1-RO01-KA121-ADU-000113433. Programul cursului: “GO GREEN: CLIMATE CHANGE AND SUSTAINABLE ENVIRONMENT” – SCHIMBĂRILE CLIMATICE SI MEDIUL DURABIL, a fost următorul:
- ZIUA 1
- Prezentare oficială;
- Prezentarea grupului;
- Activități de spargere a gheții;
- Ce este „Schimbarea Climatică”?
- ZIUA 2
- Cum sa înființezi o cultură a durabilității unui ONG;
- Obiective educationale durabile (OED);
- Educatia privind schimbările climatice în centrele de educație pentru adulț
- ZIUA 3
- 2021-2027 – Bugetul UE pentru schimbări climatice;
- UNESCO avansează în Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabila.
- ZIUA 4
- Predarea dezvoltarii durabile si a schimbarilor climatice in toate disciplinele: predare, invatare, evaluari;
- Sablonul Planului de Actiune pentru Clima al ONG-urilor.
- ZIUA 5
- Schimbarea climatica: sase lucruri de zi cu zi pe care le puteti face pentru a ajuta la oprirea incalzirii globale;
- Lucruri pe care le pot face ONG-urile pentru a aborda criza climatica.
- ZIUA 6
- A deveni un ONG ecologic, prietenos cu clima si cu mediul inconjurator;
- Invătare relevantă pentru viată.
- ZIUA 7
- Luarea de măsuri privind dezvoltarea durabilă în viața reală și schimbările climatice
- ZIUA 8
- Soluții pentru inversarea schimbărilor climatice
- Declanșarea creativității formatorilor si cursanților pentru combaterea schimbărilor climatice
- ZIUA 9
- ONG-uri mai verzi pentru un viitor durabil;
- Educație privind schimbările climatice.
- ZIUA 10
- Activitati de urmărire – feedback;
- Evaluarea cursului;
- Prezentarea certificatelor participantilor;
În cadrul acestui curs, am învățat despre următoarele abilități ecologice:
- Gândire critică, centrata pe sisteme si pe natura;
- Înțelegerea științifică;
- Conectivitate la natură;
- „Abilități de bază” practice si tehnice;
- Gândire pe termen lung;
- Operațiuni dinamice și management de criză;
- Abilități de monitorizare;
- Abilități de pionieriat si antreprenoriat;
- Abilități interpersonale și amabilitate;
- Abilități informaționale;
- Gândire diversă si non-neurotipicitate;
- Abilități artistice și de povestire.
Am exersat despre cum să predăm abilități ecologice cursanților folosind instrumente TIC, abordări bazate pe creativitate, activități inspirate în aer liber și învățare bazată pe proiecte, am realizat planuri de acțiune despre energia regenerabilă din locul în care locuim: crearea de modele de centrale hidroelectrice – managementul energiei, risipa alimentara și viața durabilă, etc.
Rezultatele activității de învățare atinse in timpul mobilitatii de invatare au fost următoarele:
- Cresterea creativitatii si responsabilitatii sociale fata de mediu;
- Furnizarea de instrumente practice pentru a face fata problemelor dificile de mediu la ONG.
- Mentorarea cursantilor mai tineri care tocmai învață cum să ia parte la actiunile climatice,
- Partajarea expertizei tehnice despre dezvoltarea durabilă si schimbările climatice;
- Integrarea gândirii critice si a comportamentului creativ al cursantilor cu privire la criza climatică;
- Descoperirea si utilizarea instrumentelor eficiente care pot ajuta la abordarea crizei climatice în cadrul ONG-ului.
- Îndemnarea tuturor din comunitatea ONG-urilor să ia parte la realizarea durabilității ONG-ului;
- Întărirea asteptărilor pentru un comportament durabil, ecologic prin celebrarea actiunilor adecvate si tratarea celorlalti cu respect.
- Efectuarea de evaluari (cum ar fi audituri privind deseurile si energia) pentru a măsura progresul ONG-urilor;
- Identificarea problemelor locale de dezvoltare durabilă pe care ONG-ul le-ar putea aborda.
Cursul a fost extrem de interactiv, desfășurându-se in orașul Istanbul, Turcia, cursul fiind furnizat de CAPPADOCIA EDUCATION, calitatea informațiilor și a metodologiei de desfășurare fiind una excepțională. Am primit resurse cu ajutorul cărora pot realiza o educație verde de calitate. Am cunoscut persoane din alte țări europene și am învățat despre cultura turcă și despre istoria Istanbulului. În acest fel ne-am putut dezvolta competențele digitale, lingvistice, pedagogice și interculturale.
Acest proiect este finanțat cu susținere din partea UE, prin Programul Erasmus+. Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului, iar UE nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informațiilor pe care le conține.
GREEN COURSE – FLUX II ⇐ Vizualizează